امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

اصلاحات دردناک برای فرار از بحران نظام بازنشستگی

  • کد خبر: ۱۹۴۵۱۲
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
اصلاحات دردناک برای فرار از بحران نظام بازنشستگی

سالمندی و افزایش جمعیت افرادی که دیگر در سن کار و فعالیت نیستند، از جمله معضلاتی است که اگر با دقت بیشتری به آن بنگریم بسیاری از سیاستمداران کشور‌های پیشرفته دنیا را وادار به گرفتن تصمیماتی کرده که گا‌ها بحران‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. به زبان ساده‌تر افزایش تعداد سالمندان درآمد‌ها را کاهش و هزینه هایی، چون سلامت عمومی و پرداخت مستمری را افزایش می‌دهد.  

موضوعی که شاید بیشترین آسیب را برای نظام بازنشستگی و مستمری ایجاد کرده و منجر به اخذ تصمیماتی، چون افزایش سن بازنشستگی که به مزاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید، شود.  پیش بینی می‌شود سن عمومی بازنشستگی برای مردان تا سال ۲۰۳۰ بالای ۶۵ سال شود. این سن  در حال حاضر در ایران برای مردان و زنان مشروط به ۳۰ سال فعالیت، ۵۰ و ۴۵ سال است.  

در حال حاضر کشور ما با شیبی که روز به روز بر سرعت آن افزوده می‌شود به سوی سالمندی پیش می‌رود. طبق آمار‌های موجود ایران در سال ۱۴۱۰ بیش از ۸ میلیون سالمند خواهد داشت.  

نرخ موالید پایین و افزایش نسبت سالمندی در سال‌های آینده منجر به کاهش تولید ناخالص ملی و در نتیجه مشکلات فزاینده و کسری بودجه در نظام بازنشستگی خواهد شد. موضوعی که نیاز به اصلاحات دوره‌ای و ساختاری را بیش از پیش دارای اهمیت می‌کند.  

نظام بازنشستگی در ایران بر اساس پرداخت‌های جاری است، یعنی افراد شاغل در حال پرداخت هزینه‌های بازنشستگی افرادی هستند که بازنشسته شده اند، به این افراد مستمری بگیران را نیز اضافه کنید. با این حساب کاهش تعداد جوانانی که در سن فعالیت قرار دارد و افزایش سالمندان نسبت را برهم زده و بار سنگینی بر دوش نظام بازنشستگی خواهد گذاشت. در نظام پرداخت جاری کسورات بازنشستگان ذخیره و سرمایه گذاری نمی‌شود و این عامل جامعه را از داشتن یک منبع مالی پایدار برای تأمین مالی سرمایه گذاری‌ها محروم باشد.  

برای رفع چنین مسائلی کشور‌های دنیا به دو دسته اصلاحات پارامتری و اصلاحات ساختاری دست می‌زنند؛ به عنوان مثال رومانـی نـرخ مشـارکت خـود را ۳.۸ درصد در سـال ۲۰۰۸ افزایـش داد. بلغارستان نیز در سـال ۲۰۰۹ نرخ مشـارکت بازنشسـتگی خود را ۴ درصد و در سـال ۲۰۱۰، ۲ درصد دیگر افزایش و لهستان نرخ مشـارکت الیه دوم را از ۷.۳ درصد به ۲.۳ درصد کاهش داده است. همچنین بیش از ۵۰ کشور دنیا که کشورهایی، چون المان و اروپا نیز در میان ان‌ها هستند، تا پیش از سال ۲۰۱۵ اقدام به افزایش سن بازنشستگی کرده‌اند.

چنانچه ذکر شد در اصلاحات دسته  اول یا پارامتری، پارامتر‌های ورود و خروج و منابع و مصارف تغییر می‌کند افزایش سن بازنشستگی، افزایش درصد کسورات بازنشستگی وافزایش تعدادسال‌های مبنا جهت محاسبه حقوق بازنشستگی در این دسته جای میگیرند. اصلاحاتی که هرچند سال یکبار صورت می‌گیرد.  

باید گفت چنین اصلاحاتی در بلند مدت پاسخگوی مشکلات نبوده و نیاز به اصلاحات ساختاری است، این دسته از اصلاحات اگر با دقت و ملاحظات انجام نشود منجر به بروز بحران‌هایی می‌شود. حرکت ازسمت طرح‌های غیراندوخته گذاری به سمت طرح‌های اندوخته گذاری نیز در دسته اصلاحات ساختاری هستند.  انجام چنین اصلاحاتی میتواند آثار توزیعی، تخصیصی و رفاهی قابل ملاحظه‌ای به همراه داشته باشد.  

در شرایط کنونی جامعه ایران، بحران نظام بازتشستگی از جمله چالش‌های قابل توجهی است که اگر در زمان کنونی چاره‌ای برای ان اندیشیده نشود در اینده می‌تواند بحران‌های اقتصادی بزرگی را رقم بزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->